Ordet Word Wall betyder "Ordvägg" - och det är just grundtanken till programmet WordWall, att man ska skapa ordväggar. Utifrån ordväggen kan man sen skapa mängder av olika interaktiva aktiviteter. Aktiviteter som stimulerar, engagerar och utmanar både elever och lärare. För en interaktiv lösning i klassrummet är WordWall en självklarhet!

 

 1

 

Välj mall

I första steget väljer du vilken aktivitetsmall du vill använda. Välj mellan frågesport, para ihop-övningar, meningsbyggare, tivolihjul och många andra.

Med utgångspunkt i ditt val kommer du sedan att få bygga på din aktivitet, i enkla och lättförståeliga steg.

 2  

Mata in information

När du har valt aktivitetsmall skriver du in den information du vill använda. Du kan skriva in med tangentbordet, eller kopiera och klistra in från andra källor. Du kan också söka efter bilder, genom ett enkelt klick, och sedan dra bilderna till din text.

 3    

Välj spel/aktivitet

Nu är det bara ett steg kvar för att starta din aktivitet - men innan du börjar kan du anpassa och skräddarsy din aktivitet, så att det passar just dina behov. Med ett enkelt klick sätter du reglerna för aktiviteten.

Du kan även anpassa hur aktiviteten ska se ut, genom att välja bland de många olika designmallarna som finns inbyggda. Genom ett klick förändrar du hela aktivitetens utseende. 

 4

 

Genomför aktiviteten/spelet

När du och din publik är redo, klickar du "Spela" för att köra aktiviteten i helskärmsläge.

I det här läget använder du de interaktiva funktionerna i programmet, som baseras på de regler du valt för aktiviteten.

5

 

Granska och kanske konvertera

När du avslutar aktiviteten kommer du tillbaka till huvudskärmen, där du kan se resultat, utvärderingar och sammanfattning av det du nyss gjorde.

Från denna skärmen kan du exportera resultatet, dela med kollegor, eller omvandla hela aktiviteten till en helt ny aktivitet. 

 6

 

Gör en ny aktivitet

När du konverterar en aktivitet behöver du inte skriva in informationen igen, det är bara att välja vilken annan aktivitet du vill genomföra, så sköter programmet resten. All information du skrivit in är sparad. 
 7  

Genomför den nya aktiviteten

När du valt vilken ny aktivitet du vill genomföra, är det bara att trycka på "Spela" så kör programmet igång en ny aktivitet, med de regler och inställningar du valt.

Att skapa engagerande interaktiva aktiviteter i klassen har aldrig varit enklare!